ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA

ČTENÁŘSKÉ DOVEDNOSTI

Čtenářské dovednosti, které vznikly pro účely semináře Čtení v každém předmětu v rámci projektu Rovnováha – školní programy pro znalosti, životní dovednosti a funkční gramotnost.

zdroj: Příručka VII – Dílna čtení /Vychováváme přemýšlivé čtenáře,RWCT 2007)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Přizpůsobuje čtení svému záměru…

·         hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu

·         volí podle záměru způsob čtení

·         pozná, kdy má text odložit

Najde informace v textu…

·         identifikuje potřebnou informaci

·         odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších

·         odliší fakta od názorů

·         pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)

Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku…

·         najde na jednom místě v textu

·         najde na několika místech v textu, která musí propojit

·         najde propojením textu a své zkušenosti

·         najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii

Shrne…

·         rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace

·         nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod

·         udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku

·         formuluje shrnutí souvisle a svými slovy

Vyjasní si (odhadne)…

·         rozpozná, co mu nedává smysl

·         vyjasní si význam neznámých slov, reálie

·         vyjasní si složité či nejasné myšlenky

Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…

·         klade otázky zodpověditelné přímo v textu

·         klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů

Propojuje čtení s…

·         předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní

·         porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly

·         porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly

Vysuzuje - dělá závěry…

·         analyzuje příčiny a důsledky (události, motivy jednání..)

·         rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci

·         rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení

·         z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí

Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…

·         rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu

·         rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)

·         vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu

·         rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)

Boduje své pochopení smyslu textu – interpretuje…

·         vybaví a rozvíjí své představy nad textem

·         rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností

·         je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to

Zaznamenává si…

·         přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu

Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru…

·         informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení

·         informace ověřuje v dalších zdrojích

 

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode