Čtenářské dovednosti, které vznikly pro účely semináře Čtení v každém předmětu v rámci projektu Rovnováha – školní programy pro znalosti, životní dovednosti a funkční gramotnost.
zdroj: Příručka VII – Dílna čtení /Vychováváme přemýšlivé čtenáře,RWCT 2007)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Přizpůsobuje čtení svému záměru…
· hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu
· volí podle záměru způsob čtení
· pozná, kdy má text odložit
Najde informace v textu…
· identifikuje potřebnou informaci
· odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších
· odliší fakta od názorů
· pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)
Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku…
· najde na jednom místě v textu
· najde na několika místech v textu, která musí propojit
· najde propojením textu a své zkušenosti
· najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii
Shrne…
· rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace
· nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod
· udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku
· formuluje shrnutí souvisle a svými slovy
Vyjasní si (odhadne)…
· rozpozná, co mu nedává smysl
· vyjasní si význam neznámých slov, reálie
· vyjasní si složité či nejasné myšlenky
Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…
· klade otázky zodpověditelné přímo v textu
· klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů
Propojuje čtení s…
· předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní
· porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly
· porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly
Vysuzuje - dělá závěry…
· analyzuje příčiny a důsledky (události, motivy jednání..)
· rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci
· rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení
· z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí
Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…
· rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu
· rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)
· vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu
· rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)
Boduje své pochopení smyslu textu – interpretuje…
· vybaví a rozvíjí své představy nad textem
· rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností
· je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to
Zaznamenává si…
· přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu
Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru…
· informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení
· informace ověřuje v dalších zdrojích
ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA - 3.B
tereza.kasalova@zs.ricany.cz . terrez@centrum.cz
Konzultační hodiny: